Jak skutecznie uczyć dzieci? I cyfrowo, i w języku angielskim? Oto jest pytanie :)) Dlaczego warto zobaczyć, jak pracuje Cyfrowa Klasa FBT? Po to, aby przekonać się, że w prosty sposób można połączyć cyfrowość z tradycyjnymi metodami nauczania. Spróbuję w trzech prostych krokach wytłumaczyć ideę Cyfrowej Klasy FBT. I moją fascynację nauczaniem języka angielskiego na tabletach!
Cyfrowe nauczanie języka angielskiego bardzo mocno wykorzystuje tradycyjne, już sprawdzone, i świetnie znane wszystkim nauczycielom techniki wizualizacji. To, co kiedyś przygotowywał nauczyciel na zajęcia w formie fiszek, plakatów i różnego rodzaju znaczków, teraz zostaje zastąpione elektroniczną formą.
E-fiszki to najlepsza i, praktycznie, niezniszczalna, metoda do nauki nowego słownictwa. Jakie są zalety? Po pierwsze, uczniowie zabierają fiszki do domu. Tak, tak. W domu, na swoich tabletach, po pobraniu odpowiedniej aplikacji ćwiczą, i ćwiczą, i ćwiczą. Oczywiście, wcześniej dostają ode mnie kod dostępu z hasłem. Ale po zalogowaniu się, mają już nieograniczony dostęp. I, dzięki temu, także nieograniczone możliwości :)) Oto przykładowe e-fiszki z moich zajęć z drugoklasistami (po kliknięciu na tekst aplikacja czyta angielskie słowo, a po kliknięciu na zdjęcie można je powiększyć. Do następnej e-fiszki przechodzimy strzałkami):
Po drugie, najbardziej zaangażowani uczniowie idą dalej. Testują swoje możliwości na materiałach dla wyższych poziomów .:)) Po trzecie, jeśli mój uczeń/ uczennica zaczyna spotkanie ze mną od przypomnienia, że dziś zdajemy słownictwo... To znaczy, że został odpowiednio zmotywowany/ zmotywowana. I zadziałał już także tzw. system nagrody.
Nagrodą jest, oczywiście, najwyższa ocena i słowa "Congratulations!" wyświetlane na tablecie. W cyfrowym nauczaniu języka angielskiego to nie nauczyciel ocenia uczniów. Dla mnie pracuje aplikacja na tablecie (a ja wszystkie materiały językowe wprowadzam osobiście przed zajęciami). I to aplikacja ocenia poziom wiedzy moich uczniów. Jakie to jest przyjemne :))
#krok 2
W domu uczniowie ćwiczą zadane zakładki ze słownictwem. Wykorzystują do tego dostępną w aplikacji funkcję Learn (pod każdym obrazkiem wpisujemy słowo i zatwierdzamy jakimkolwiek przyciskiem, np. enter - aplikacja sprawdza poprawność i dodaje punkty. Aby wykonać zadanie od początku klikamy Start Over).
To właśnie ta funkcja jest kluczowa. Na moich zajęciach z języka angielskiego będą za jej pomocą zdawać testy ze słownictwa. Ale poprzez ćwiczenia zarówno na zajęciach, jak i w domu, uczniowie zyskują większą pewność siebie. Tablety umożliwiają im łatwiejsze zapamiętywanie. I, co oczywiste, uczą się grając. Tabletowa aplikacja liczy czas. I wyświetla najlepsze wyniki. Każdy mój uczeń próbuje więc pobić rekord Cyfrowej Klasy FBT. Nagrodą jest zawsze okrzyk zwycięstwa! I wynik zapisany na okładce w zeszycie :)) Po opanowaniu funkcji Match i Learn dzieci przechodzą do funkcji Test. Można ustawić tu liczbę słów, czytanie na głos w aplikacji i ocenę poprawności, a także wybrać trzy opcje testowe: written - pisana, multiple choice- test wyboru i true/false - prawda/nieprawda. Pozostaje już tylko ćwiczyć z dzieckiem w domu.
#krok 3
Na zajęciach w klasie bardzo przydatne są także elektroniczne testy ze słownictwa. Cała grupa może ćwiczyć na czas. Można też podzielić grupę lub, po prostu, ćwiczyć indywidualnie. Najwięcej emocji jednak wzbudza test wyboru. I dlatego najczęściej wybieram go na moich zajęciach (wpisujemy słowa, klikamy na odpowiednie słowo lub wybieramy True /False - prawda/ nieprawda.:)) Teraz opcja test jest dostępna także w aplikacji na tablecie.
#Podsumowanie
Czy warto #cyfrowo uczyć dzieci języka angielskiego? Tak. I jeszcze raz tak. Jednak największą nagrodą za wysiłek włożony przez cyfrową lektorkę są wyniki uczniów. Uczniów, którzy świetnie zdają Egzamin Ósmoklasisty ze średnią 95%. Emotikon hea
cyfrowa lektorka języka angielskiego,
założycielka Cyfrowej Klasy FBT
***